Op dinsdag 28 mei j.l hebben 11 vrijwilligers van de KNV EHBO Wildervank, als een van de eerste EHBO verenigingen in de provincie Groningen, uit handen van twee gediplomeerde instructeurs, het certificaat EHBDD ontvangen.

Het gebruik van drank en drugs (ook wel middelen genoemd) neemt de afgelopen jaren toe. Voorheen kwam je het gebruik van middelen met name tegen bij grootschalige evenementen maar de afgelopen jaren is het gebruik van middelen ingeburgerd in diverse zettingen binnen onze maatschappij. Het, overmatige, gebruik van drank en drugs kan leiden tot onvoorspelbare en gevaarlijke situaties. Niet alleen voor de gebruiker zelf maar ook voor de omgeving .

De vrijwilligers van de EHBO vereniging Wildervank hebben cursus gehad in:

• Kennis over middelen
  • Signaleren, reageren en het beoordelen van slachtoffers
  • Invloed sociale omgeving
  • Kennis over gebruikersmethoden
  • Preventie
  • Specifieke EHBO kennis (en praktijk)

In het kader van de nieuwe regels omtrent  "Veldnorm Evenementenzorg" is straks een EHBO vereniging, die ingezet wordt bij evenementen, en waarbij sprake kan zijn van alcohol en drugs, verplicht om EHBO'ers te leveren die in het bezit zijn van het EHBDD certificaat.

Wij als EHBO vereniging Wildervank vinden het dan ook belangrijk dat vrijwilligers die bij evenementen lopen weten wat zij moeten doen. Dat geldt niet alleen bij grootschalige muziekevenementen maar ook bij sportevenementen en wandelevenementen.

Zo zijn de vrijwilligers van de EHBO vereniging Wildervank, die bij deze evenementen lopen, voorzien van diverse aantekeningen op hun diploma. Denk aan "wandelletsel", "Sportletsel", "kinder-EHBO", "BLS/AED" en nu dus ook de aantekening EHBDD. Wij zijn als vereniging weer helemaal bij de tijd.