EHBO-verenigingen spelen een belangrijke rol bij het verlenen van eerste hulp in Nederland. De geschiedenis van deze verenigingen gaat terug tot de oprichting van het Oranje Kruis in 1909. Prins Hendrik richtte deze organisatie op met als doel daadwerkelijke hulp te verlenen bij rampen. Na de Tweede Wereldoorlog verschoof de nadruk van het Oranje Kruis naar het geven van onderwijs en het trainen van mensen om eerste hulp te verlenen. Dit was nodig om de tijd te overbruggen tot de professionele hulp arriveerde.

Een belangrijk onderdeel van het Oranje Kruis is het bekende Oranje Kruis-boekje voor Eerste Hulp bij Ongelukken, dat voor het eerst werd uitgegeven in 1913. Dit boekje heeft inmiddels 28 drukken gehad, waarin ook reanimatie is opgenomen. Het Eenheidsdiploma EHBO werd in 1938 in het leven geroepen en werd vanaf 1951 wettelijk erkend.

In Nederland zijn ongeveer 300.000 mensen opgeleid voor het EHBO-diploma. Het aantal mensen in Nederland dat in het bezit is van een geldig EHBO-diploma bedraagt echter slechts 40.000. Dit toont aan dat er nog genoeg te doen is in ons land op het gebied van onderwijs in EHBO.

De EHBO-vereniging Wildervank werd opgericht in maart 1951 en speelt nog steeds een belangrijke rol in de lokale gemeenschap. Deze vereniging biedt een breed scala aan cursussen en opleidingen aan, waaronder EHBO, reanimatie en AED-bediener, EHBO bij wandelletsel en EHBDD (Eerste Hulp bij Drank en Drugs). De vrijwilligers van de EHBO-vereniging Wildervank staan altijd klaar om te helpen bij lokale evenementen en om de kennis en vaardigheden van de gemeenschap te vergroten.

Kortom, EHBO is een belangrijke vaardigheid en EHBO-verenigingen zoals die in Wildervank spelen een essentiële rol in het vergroten van de kennis en vaardigheden van de gemeenschap om bij noodsituaties effectief te kunnen handelen.